Erbjudande om utvecklingsprojekt
Helhetslösning med smartare administration och aktiv medföljning för kvalitetssäkring av lärande i arbete
Yrkesutbildning är en avancerad utbildningsform där många intressenter behöver samverka och möjliggöra en kvalitativ lärupplevelse för varje elev. Allt fler skolor upptäcker möjligheten att ta stöd av digitala system men fram tills idag finns ännu inget sammanhållet IT-system som har samtliga specialfunktioner som krävs.
Lärlingsfrämjandet har därför initierat ett utvecklingsprojekt tillsammans med IT-tjänsterna Praxo och LoopMe. Båda dessa utmärkta tjänster fungerar fristående var för sig för att hantera administration respektive kvalitetssäkring av lärandeprocesser vid praktik. Projektet omfattar framtagning av integrationer mellan tjänsterna för att få en smartare helhetslösning och när integrationerna är på plats tänker vi oss att arbetet med att kvalitetssäkra yrkesutbildning sker så här:
Praxo
• I Praxo kan skolan enkelt organisera praktik perioder och samordna kopplingen mellan elever/arbetsplatser
• Det digitala arbetsplatsregistet är kopplat till Bolagsverket och har flera smarta sökfunktioner för snabb hantering.
• Elever kan ansöka om platser och arbetsplatser ser sina olika åtaganden vad gäller prao, apl eller ferieplatser.
• Vid prao kan intyg från vårdnadshavare, närvaro hantering och omdömen från handledare hanteras digitalt.
• Vid apl kan kartläggningar, riskbedömningar, handledares utbildningar, kontrakt och lärares besöksjournaler hanteras digitalt.
• Närvarostatistik från LoopMe inhämtas löpande till Praxo och skolan kan ta fram underlag till stadsbidragsblankett med en knapptryckning.
• Meddelanden till elever och arbetsplatser går ut via e-post eller SMS (om skolan har en SMS leverantör).
• Praxo används via webben och systemet erbjuder integrationer med Edevo, Unikum, EGIL, och SAML-login via Skolfederationen.
• I Praxos gränssnitt kan skolan skapa närvaro- och lärandegrupper som sedan hanteras i LoopMe. Kontaktuppgifterna administreras på ett ställe.
LoopMe
• Via närvarogrupper lägger skolan in elevers praktikdagar. Elever checkar och skickar sen en närvarorapport vid praktikdagens slut. Handledare intygar elevernas rapporter och systemet ger lärare snabba signaler om eleven skulle utebli.
• Via lärandegrupper kan skolan löpande kvalitetssäkra det lärande som sker under praktiken. Här presenteras de lärandeaktiviteter eleverna förväntas genomföra under sin praktik
• Elevers lärande synliggörs genom att de själva rapporterar vad de gjort, vad de lärt och hur det har känts att vara ute på praktik den aktuella dagen.
• Lärare har ständig överblick och kan enkelt hålla den formativa dialogen vid liv med varje elev.
• Via besöksjournalen rapporterar lärare om sina olika besök och dialoger med APL-platserna. Rektorn får här en enkel och snabb överblick och kan och stödja yrkesläraren vid behov.
• LoopMe kan användas via webben eller som en mobilapp att ladda ner till sin enhet. Påminnelser om olästa meddelanden skickas till lärare, elever och handledare via pushnotiser eller e-post.
• Systemet tillåter en förtrolig dialog och bidrar med en trygg kommunikationskanal för både elever och handledare.
• Sammanställningar över hela gruppen och för varje enskild elev ger samtidigt ett fördjupat och ett mer omfångsrikt bedömningsunderlag.
Vill din skola vara med i ett utvecklingsprojekt?
Medlemmar i Lärlingsfrämjandet har möjlighet att medverka i detta utvecklingsprojekt som planeras starta hösten 2025 med sikte på att helhetslösningen ska vara på plats vid årsskiftet. För skolor som redan är kund till LoopMe Group och/eller Praxo är kostnaden för medverkan i utvecklingsprojektet 15 000 kronor (exkl moms) utöver nuvarande licenser hos respektive tjänst enligt gällande avtal. För övriga skolor som önskar delta är kostnaden 50 000 kronor (exkl moms)
En förutsättning för projektstart är att vi får så många medverkande skolor att vi kan täcka utvecklingsprojektets totala budget.