Till politiker i kommuner och regioner

Snart ska ännu en årskull unga människor göra ett av sina viktigaste vägval: gymnasievalet. Och för många av dem finns en utbildningsform som både inspirerar, engagerar – och leder till arbete. Det handlar om lärlingsutbildning – där skolan flyttar ut i verkligheten och unga får lära av riktiga yrkesutövare, på riktiga arbetsplatser.

Vi vill med detta brev lyfta behovet av en nationell lärlingsreform, men också visa hur ni i regionen redan nu kan gå före – för ungdomarnas, företagens och samhällets bästa.

Elevperspektivet

Många unga blommar när de får arbeta praktiskt och känna att det de gör spelar roll. Lärlingsutbildning ger:

  • Verkliga utmaningar ökar motivationen – särskilt för handlingsinriktade elever.

  • En snabbare väg till jobb och egen försörjning.

  • En möjlighet att få lärlingslön – och ökad självkänsla av att göra något meningsfullt.

Alla elever borde ha rätt att välja den här vägen – men idag varierar möjligheten stort beroende på var man bor och vilken skola man väljer.

Företagarperspektivet

Tusentals små och medelstora företag söker unga att anställa -  lärlingsutbildning:

  • Hjälper företagen att hitta och forma framtida medarbetare.

  • Skapar engagemang – handledare vittnar om hur meningsfullt det är att se unga växa.

  • Kräver stöd – handledarrollen är viktig och måste ersättas med rimliga resurser.

Skolperspektivet

Lärlingsutbildning är inte ett hot mot skolan – det är en möjlighet:

  • Autentiskt lärande är vanligen mer effektiv än klassrumsundervisning.

  • Eleverna motiveras - men skolan måste ha verktyg för kvalitetssäkring av APL

  • Varför inte börja redan i grundskolan börja med utvidgad prao (juniorlärlingar)

Samhällsperspektivet

Sverige halkar efter. I många europeiska länder är lärlingsutbildning normen – här är det undantaget. Därför behövs en förändring:

  • Lärlingar bör få lön – den svenska modellen får inte bli ett hinder för yrkesutbildning.

  • Vi har för länge suttit fast i skolförlagda program, trots att verkligheten kräver annat.

  • Regionerna har en nyckelroll i dimensioneringen – men staten måste ta ledningen för att göra lärlingsvägen till en reell rättighet för unga över hela landet.

Ledarskap efterlyses
Prioritera utvecklingen av lärlingsutbildning i er kommun eller region. Lyft fram den som en likvärdig väg – inte en nödlösning. Och hjälp till att forma ett system där fler unga får en chans att lyckas i yrkeslivet, inte bara i klassrummet.

Det är dags för Sverige att ta steget mot en nationell lärlingsreform.